Chronocentrisme
‘Ach, waar is zij gebleven, die goede oude tijd'.
‘Chronocentrisme’ Term voor het het geloof
in het historische belang van het heden, voor het verschijnsel dat elke generatie zichzelf telkens
opnieuw als cruciaal en uniek draaipunt ziet tussen heden, verleden en
toekomst. Dat het tijdgewricht waarin men leeft uniek is en voorop staat, dat
andere periodes verbleken in vergelijking tot het heden.,’* zo luidt een definitie van dit
verschijnsel.
Het is een boeiend verschijnsel, waar we allemaal wel een
tikje van hebben meegekregen. Het komt er, kort door de bocht op neer, dat de
eigen geleefde actualiteit als referentiepunt geldt voor alle tijden. Omdat elk
individu slechts één actualiteit ervaart, kan het gebeuren dat die een
universeel karakter toegedicht gaat krijgen. Dat leidt dan tot uitspraken als: ‘Wat
er nú gebeurt, daar kan en zal geen enkele andere tijd tegenop kunnen, zowel
positief als negatief. Ik neem je in gedachten mee naar een eeuw geleden; 1924.
De Eerste Wereldoorlog ligt nog vers in het geheugen, de Spaanse griep heeft
verwoestend huis gehouden, in Rusland voert Stalin een schrikbewind uit, in de
Oekraïne sterven miljoenen mensen de hongerdood vanwege zijn exportpolitiek; al
het graan wordt geëxporteerd om de industrialisatie te financeren.** Dat was de actualiteit van toen. En
velen zullen toen gedacht hebben: dit is het begin van het einde. De huidige
omstandigheden zijn anders, maar die gedachte is nog even levend en van alle
tijden. De Middeleeuwer, geconfronteerd met pestuitbraken, feodale onderdrukking
en de meest gruwelijke lijfstraffen zal ook gedacht hebben: ‘Waar moet dat
heen?’
Op micro-niveau levert chronocentrisme ook interessante doorkijkjes
op. En wel als je terukgkijkt naar je eigen geschiedenis en tot de conclusie
komt, dat je eigen jeugd toch wel een unieke tijd vertegenwoordigd. Ik vind het
lied: ‘Het dorp’ van Wim Sonneveld op
tekst van Friso Wiegersma een schitterende illustratie van deze gedachte***. Ruim vijftig jaar geleden, beschreef
Wiegersma een tijd die toen vijftig jaar achter hem lag. ‘Een kar, die ratelt
langs de keien, de ouders van de toenmalige kinderen die zoet hout kochten voor
één cent. De zin: ‘Ik was een kind en wist niet beter, dan dat het nooit
voorbij zou gaan’, is ontroerend. De harde realiteit is,dat het wél voorbij
gaat, zoals wij allen hebben ervaren. En dan gaat de tekst over in een modus waarin
voornoemde tijd verstreken is. Ietwat cynisch klinkt er dan: ‘Maar blijkbaar
leefden ze verkeerd, het dorp is gemoderinseerd, en zou zijn ze op de goede
weg. Want ziet, hoe rijk het leven is, ze zien de televisiequizz en wonen in
betonnen blokkendozen.
Wat mij het meest aanspreekt is: ‘De jeugd klit wat bij elkaar in minirok en
beatlehaar en joelt wat mee op beat-muziek’. Dat is een beeld van mijn jeugd.
Waarmee gezegd wil zijn, dat mijn generatie terug kijkt op de
tijd van ‘het gemoderniseerde dorp’, zoals de toenmmalige generatie op de tijd
van ‘Wat leefden ze eenvoudig toen…’ Ik ben lid van een FB-groep over de jaren
zestig van de vorige eeuw. Tal van posts over brommers; Puch, Kreidler; muziek;
Beatles, Stones enzovoort. En de algemene teneur is; toen maakten ze goede
muziek, nee dan die bagger van nu, wat een bak herrie! Ik was fan van ‘The
Shadows’, door mijn vader bestempeld als ‘de schijtdozen’.Hiij ervoer
hetzelfde. Ik was eens op bezoek bij een kennis en zei: ‘Wat maakt jullie
wasmachine een vreemd geluid?’ Fout! Het was de house-muziek die zoonlief
beluisterde. Mijn kleinzoon is naar Pink-Pop geweest. Hij is idolaat van ‘De
Ploegendienst’. Ik heb het op YouTube bekeken. Mijn vader had gelijk. Als je vindt
dat je in een knettergek tijdsgewricht leeft, troost je dan met de gedachte dat
er een generatie op komst is, die vindt dat je in de goede oude tijd hebt geleefd.
* Betekenis-definitie
chronocentrisme: Term voor het het geloof in het historische belang van het ...
- DFB | De Financiële Begrippenlijst (dfbonline.nl)
** Deze
hongersnood staat bekend als: Holomodor: Holodomor - Wikipedia. De historicus
Timothy Snyder besechrijft dit uitvoerig in zijn boek ‘Zwarte aard’.
Reacties
Een reactie posten