Posts

Posts uit januari 23, 2011 tonen

Onderwijzen: het winkelwagenmodel

Afbeelding
Stel je voor; een teamvergadering op basisschool ‘Het Ritalientje’. Aan de orde is de samenstelling van de nieuwe schoolgids.   De vraag die de directeur – op instigatie van het bestuur opwerpt luidt: ‘Wat willen wij de kinderen meegeven’. Het team wordt in groepjes verdeeld en elke groep gaat in een ruimte van de school verder inventariseren. Na een half uur komen de groepen weer plenair bijeen. De groepsleiders komen één voor één naar voren om de resultaten aan een flapover (nu een smartbord) toe te vertrouwen en toe te lichten. De overeenkomsten worden gedestilleerd en geclusterd. De commissie schoolgids neemt de resultaten mee en zal na verloop van tijd in de vervolg bijeenkomst verslag doen. Daarna zal het resultaat in een concept voor de gids worden samengevat en uiteindelijk in een eindvorm worden opgenomen.             Ik heb heel veel van dergelijke besprekingen meegemaakt. Maar nu komt het; ouders die de gids lezen en vergelijken met publicaties van andere scholen, zitten se