Posts

Posts uit december 13, 2012 tonen

180 graden

Het blijft een immer terugkerende vraag: ‘Wie/wat bepaalt de onderwijskwaliteit en is die kwaliteit slechts te bepalen aan de hand van de door leerlingen gerealiseerde output?’ Vragen in het verlengde hiervan zijn: - Zijn tegenvallende resultaten per definitie te wijten aan manco’s aan de leerkrachtzijde? - Zijn goede resultaten per defintie tot stand gekomen door de kwaliteit van de leerkracht? Maar de overheersende vraag is toch: ‘Is de actor ‘leerling’ nog wel in beeld als medebepalend voor succesvol onderwijs?’ Sprekend over ‘onderwijskwaliteit’ gaat in een eerste reactie de aandacht uit naar de kant van het aanbod. Ik denk al heel lang, dat dit te maken heeft met het feit dat leerkrachten geschikter zijn als aangrijppunt voor ‘verbeteringen’ dan leerlingen. Dat een goede leerkracht aan bepaalde voorwaarden moet voldoen is duidelijk; de visie dat aan de leerlingzijde ook sprake is van leervoorwaarden, lijkt aan vanzelfsprekendheid te hebben ingeboet. Ik plaats in deze bijdrage