Posts

Posts uit januari 31, 2011 tonen

CITO-blues

Afbeelding
  De CITO-blues Liesbeth Hermans verzorgt een column in ‘Schooljournaal’, het magazine van CNVonderwijs.      Ze is ook de auteur van het boek ‘Lieve inspecteur’, waarin ze haar kritisch licht laat schijnen over een aantal door haar ervaren pijnpunten in de schoolpraktijk. Een vrouw naar mijn hart dus. In haar bijdrage van 29. 01. 2011 gaat zij in op het jaarlijkse CITO ritueel dat in nagenoeg elke groep acht jaarlijks wordt opgevoerd. Zij is verbaasd. Ik citeer:            Ácht jaar lang probeer je als team aan te sluiten bij de uitgangssituatie van elke lee. Dat heet: omgaan met verschillen, één van de competenties waarover elke leerkracht dient te beschikken. De juf/meester houdt rekening met de verschillen in aanleg, leerpotentieel, achtergrond en interesse van de leerling. ‘Je hebt nu eenmaal te maken met, om maar eens iets te noemen, enorm uiteenlopende niveaus van intelligentie. De IQ-ondergrens in de reguliere basisschool schat ik(Liesbeth Hermans)ongeveer 70. Maar kinderen m