Welkom in Edutopia
Als
toetsresultaten de norm zijn voor onderwijskwaliteit, is het vanzelfsprekend
dat de focus is gericht op toetsreslutaten. Als die resultaten ook bepalend
zijn voor de beoordeling van
onderwijsinstellingen; als die resultaten de maatstaf voor de schoolkeuze van
ouders voor hun kinderen worden, is de cirkel rond. Het onderwijs, ontdaan van
zijn context, gepresenteerd als een statistische werkelijkheid, doemt als een
spookbeeld op. Het didactisch handelen wordt verengd tot het ‘zo efficiënt
mogelijk realiseren van hoge scores’.
Een belangrijk
middel in de Verenigde Staten om dit te bereiken vormen de zogenaamde: “Teacher
proof programs”. ‘Proof’ in de betekenis van ‘bestand tegen’, zoals
bijvoorbeeld ‘waterproof’ in relatie tot een horloge. Het gaat om programma’s,
currucula, die, ongeacht door wie ze worden aangeboden, tot voorspelbare
resultaten moeten leiden. Ooit stond dit bekend als ‘geprogrammeerde
instructie’(GI) voor de ouderen onder ons. De methode moest ieder gelijke
kansen bieden. De GI bleek een kort leven beschoren, omdat kinderen, noch
leraren robots zijn.In de V.S. is deze methodiek weer in zwang geraakt, mede door de mij eerder genoemde wet ‘No Child Left Behind’. Onder de druk te moeten scoren, namen scholen hun toevlucht tot dit paardenmiddel. Normaliter zou ik hier overgaan tot een nadere analyse van dit onderwerp, ware het niet dat ik stuitte op een brlijant stuk van Richard Curwin.
Dr. Richard Curwin, verbonden aan het David Yellin college te Jeruzalem veegt hier de vloer mee aan in een blogbijdrage op de site “Edutopia” (what’s in a name!) Ik zou zeggen: ‘lees en herlees’. De link is:
P.S. Ik hoop
dat nachtmerries ook bedrog zijn!
Reacties
Een reactie posten