Achterhaald


Een hoge deelname aan voorschoolse voorzieningen maar zorgen over de kwaliteit, vormde de aanleding tot een voorstel om het basisonderwijs uit te breiden met een ‘pedagogisch aanbod voor alle driejarigen, gekoppeld aan een herziening van de kleuterperiode’. Het voorstel ‘Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool’ uit de koker van de Onderwijsraad verscheen op 26 mei 2010. Een korte samenvatting van het plan: De raad wil kleuters pedagogisch hoogwaardig onderwijs aanbieden. Zij stelde voor alle driejarigen vijf ochtenden te laten spelen én leren in een pedagogisch rijke omgeving. Dit, onder de verantwoordelijkheid van de basisschool. ‘Schooljournaal’ het magazine van CNV-onderwijs besteedt hier in nummer 9 van 14 mei 2011 aandacht aan.
            Het voorstel is namelijk niet goed ontvangen getuige het volgende citaat:
‘De keuze voor een aanbod van vijf ochtenden maakt het mogelijk dat kinderen ’s middags thuis of op de naschoolse opvang kunnen slapen. Op lange termijn is uitbreiding naar negen dagdelen een mogelijkheid, zoals bij onze zuiderburen al wordt gehanteerd en voor de vierjarigen in Nederland. Het plan stuit op veel verzet onder leraren in het basisonderwijs. Daarom is mede door ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet een petitie op internet gestart om het ongelijk van de Onderwijsraad kenbaar te maken’.Vervaet wijst erop dat ervaren leerkrachten van de groepen 1 en 2 van mening zijn dat kinderen elk ‘hun eigen ontwikkelingsgang’ doormaken. De onderwijsraad heeft hier echter geen enkele boodschap aan, want zij acht ontwikkelingsfasen in het onderwijs ‘achterhaald’. Slecht nieuws dus voor al die scholen die met ‘Ontwikkelingsgericht Onderwijs’ aan de slag zijn gegaan! Vervaet verkeerd in overigens in goed gezelschap, want hij is een fervent aanhanger van Jean Piaget (1896 – 1980), de vermaarde Zwitserse ontwikkelingspsycholoog. Vervaet stelt: ‘De leerkrachten merken op dat ze kleuters als schoolkinderen moeten behandelen, met als gevolg dat de ontwikkeling van het kind wordt genegeerd’.
Het is ronduit verbijsterend dat de Onderwijsraad de mening van hen die in de praktijk met jonge kinderen werken van tafel veegt, alsmede de uitkomsten van ontwikkelingspsychologisch onderzoek. Je kunt veel van de Onderwijsraad zeggen, maar niet dat zij van enige (ontwikkelingspsychologische) kennis blijk geeft! Zij stelt dat wetenschappelijke bevindingen achterhaald zijn en voert achteloos een ’nieuwe kleuterperiode’ in, alsof zij over magische krachten beschikt. Dit illustreert wederom dat ons onderwijsbeleid niet voortkomt uit pedagogische, didactische en ontwikkelingspsychologische overwegingen, maar ingeblazen wordt door economische motieven. Er was een tijd dat de politiek de economie aanstuurde, maar de tijd lijkt nu aangebroken dat de economie de politiek dirigeert, dat beleidsmakers zich niet meer laten leiden door dat wat voortkomt uit hetgeen zij bestieren, maar door pure economische overwegingen.
P.S.
Je zou natuurlijk, analoog aan de handelswijze van de Onderwijsraad, kunnen stellen dat de puberteit achterhaald is. Dat scheelt een hoop gedoe!

Reacties

  1. Oh, Ger. Dat is weer genieten dit stuk. Heerlijk! En wat heb je weer de spijker op z'n kop geslagen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Ode aan meneer Kip

Open dag, ja leuk!!!

Waarheid en werkelijkheid 2