SPROOKJE 1



Er was eens een bos dat bewoond werd door heel bijzondere vlinders. Zij leefden in een zeer doorontwikkelde, hoogst complexe samenleving min of meer in vrede met elkaar. De volwassen vlinders vlogen elke dag uit om nectar te verzamelen.  De flora was zo bont en divers dat de nectar die geproduceerd werd tot bossenver geroemd werd.
Geen wonder dat de economie tot grote bloei kwam.  Dat ging heel lang goed. Totdat uit verre oostelijke bossen nectar werd verspreid die meer opbracht dan de eigen. De vlinderregering zat er danig mee. Geleerde vlinders trachtten nog betere melanges samen te stellen, maar het tij leek niet te keren. ‘Dat komt’,  zei de minister van rupszaken, madame Butterfly, ‘omdat onze rupsen niet goed worden opgeleid'. Bosoverstijgende onderzoekresultaten werden geanalyseerd en ja hoor, daar had je het al! De gemiddelde tijd van uit het ei kruipen tot verpoppen lag 17 procent lager.
Het lek leek boven. ‘Als wij nu inzetten op een snellere metamorfose, kunnen wij derde worden op de bossenlijst’ orakelde madame.
Rupskundigen vormden commissies en namen het onderzoek drastisch ter hand. De adviezen en veranderingen waren niet van de – of juist wel van lucht. Nauwelijks was een proef met ander bladvoer uitgevoerd, of er moest meer, of juist minder, zonlicht toegelaten worden. De rupsen werden gemeten,gewogen en doorgelicht. Leerkrachten moesten een POP ontwikkelen. Aanvankelijk dachten ze nog aan een leerling, maar het bleek toch om een ‘Persoonlijk Ontwikkelings Plan’ te gaan. Soms was er een seizoen dat de rupsen gemiddeld inderdaad een fractie sneller ontpopten dan in belendende, qua populatie, vergelijkbare populaties. Dan was het gejuich op het departement van rupszaken niet van de lucht. En een volgend jaar bleek, dat het resultaat weer tegenviel. Inspecteurs visiteerden scholen om de vorderingen te meten. Slechtpresterende scholen kregen als kenmerk het eikenblad toegekend. Dit, omdat groepen rupsen uit protest, omdat ze geen fatsoenlijk blad meer te eten kregen, protestprocessies hadden gehouden. En eikenbladscholen werden meedogenloos aan de wilgen gehangen.
Op vlinderbasisschool ‘Het Berkenblad’ heerste een gespannen sfeer. Inspectiebezoek! In groep acht zat meester de Groot zijn vleugels bijna op te vreten, zijn groep lag achter! Zijn rupsen hadden vandaag al uit moeten vliegen. Geroerd had hij ze gevraagd om in een mandje plaats te nemen. De inspecteur trad gewichtig binnen. Meester de Groot opende het raam van zijn klas op de twaalfde verdieping, nam het mandje, schudde het uit het raam, met tranen in de ogen leeg en zei: ‘KIJK, ZE VLIEGEN ! HEEFT U NU UW ZIN?!

P.S.
Ik hoop dat ze gelukkig geleefd hebben,

 




[1] Het lidwoord is bewust weggelaten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ode aan meneer Kip

Open dag, ja leuk!!!

Waarheid en werkelijkheid 2