CITO-blues
De CITO-blues
Liesbeth Hermans verzorgt een column in ‘Schooljournaal’, het magazine van CNVonderwijs. Ze is ook de auteur van het boek ‘Lieve inspecteur’, waarin ze haar kritisch licht laat schijnen over een aantal door haar ervaren pijnpunten in de schoolpraktijk. Een vrouw naar mijn hart dus. In haar bijdrage van 29. 01. 2011 gaat zij in op het jaarlijkse CITO ritueel dat in nagenoeg elke groep acht jaarlijks wordt opgevoerd. Zij is verbaasd. Ik citeer:
Ácht jaar lang probeer je als team aan te sluiten bij de uitgangssituatie van elke lee. Dat heet: omgaan met verschillen, één van de competenties waarover elke leerkracht dient te beschikken. De juf/meester houdt rekening met de verschillen in aanleg, leerpotentieel, achtergrond en interesse van de leerling. ‘Je hebt nu eenmaal te maken met, om maar eens iets te noemen, enorm uiteenlopende niveaus van intelligentie. De IQ-ondergrens in de reguliere basisschool schat ik(Liesbeth Hermans)ongeveer 70. Maar kinderen met een score van 140 kun je ook zomaar in de klas aantreffen. Hetzelfde verhaal geldt voor de verschillen in interesse en motivatie. Om over de gezinsachtergronden maar te zwijgen’. Je kunt het vergelijken met een hardloopwedstrijd. Na het startschot beginnen je al gauw de verschillen op te vallen; het veld wordt uiteen getrokken, er ontstaat een kopgroep, een peloton en wat hekkesluiters. ‘Is het dan niet een beetje merkwaardig dat wij aan alle leerlingen van groep 8 dezelfde toetsstof voorleggen? Zelfs ongeacht de vraag of ze elf, twaalf of dertien jaar oud zijn. Aan het eind van de rit moeten we ineens doen of alle 150.000 schoolverlaters in heel Nederland hetzelfde basispakket hebben gehad. Plotseling hoeven we ons helemaal niet meer te bekommeren om passend onderwijs! Want ‘zij van boven’ hebben een onbedwingbare behoefte om te onderzoeken hoe de vlag ervoor hangt. De vlag van de kinderen, maar vooral: de vlag van ons’. Liesbeth vraagt zich, en ik denk velen met haar, af: ‘Was de CITOtoets dáárvoor bedoeld? Om scholen en leerkrachten langs de meetlat te leggen? Dus appels met peren vergelijken? Groot en klein? Wit met zwart? Stads met dorps? Rijk met arm? BRAVO Liesbeth!

Reacties
Een reactie posten